Dlaczego ten blog

Powodów do rozpoczęcia pisania bloga jest wiele, tutaj wymienię te które dla mnie są najważniejsze i które przekonały mnie że warto:

  1. Korzyść z prowadzenia dziennika                                                                         Moim problemem jest fakt że nie mam jasno określonego celu. Nie wiem gdzie i z kim chcę być za 5, 10 lat ani co chcę robić. Wszyscy specjaliści od samorozwoju podkreślają że posiadanie jasno wyznaczonego celu w życiu jest bardzo ważne i bez tego nie można efektywnie prowadzić swojego rozwoju. Steve Pavlina jasno napisał na swoim blogu:

    Clear goals and objectives are essential to the success of any business, and this is no less true of building your own career.1

    No więc starałem się, próbowałem znaleźć ten cel, w internecie można znaleźć setki porad jak to zrobić. Niestety to się u mnie nie sprawdza. Przynajmniej nie do tego stopnia jak powinno. A oto powód – cel powinien być Baaardzo konkretny, im konkretniejszy tym lepszy. Na przykład o wiele lepiej jest postawić sobie za cel dostanie się do Harvardu niż za dostanie się do jakiegoś uniwersytetu w USA. Dodatkowo jeszcze lepiej jest postawić sobie jakąś konkretną datę, np. rok 2014 – Harvard – wydział nanotechnologii.
    Żeby cel był skuteczny i motywował do działania właśnie tak powinien wyglądać. I jestem przekonany że dla wielu ludzi to działa i jest skuteczne, ale niestety to nie dla mnie bo dla mnie w życiu równie ważna jest spontaniczność i elastyczność. Kiedy ktoś postawi sobie jakiś cel w życiu może się okazać że zamiast motywować do działania takie cel go ogranicza jeśli w międzyczasie pojawią się inne, lepsze możliwości. Poza tym w razie niepowodzenia można głęboko ucierpieć i całkowicie porzucić inne możliwości. Dajmy na to że chcę się dostać na ten Harvard, i w związku z tym składam tam podanie, ale przy okazji nie składam podania nigdzie indziej gdyż tylko ta uczelnia jest moim celem. Tak powinienem zrobić jeżeli cel ma być rzeczywiście jasno postawiony. Jednak w wypadku nie dostania się tracę przy okazji możliwość dostania się na jakąkolwiek inną uczelnię w tym roku gdyż nigdzie indziej nie składałem papierów.
    No i w związku z tym zrezygnowałem ze stawiania sobie tak konkretnie zdefiniowanych celów. A więc jeżeli nie mam celu to jak mam wiedzieć czy moje życie biegnie w dobrym kierunku?
    I tu pojawia się idea logu. Analogicznie do nawigowania statkiem kiedy nie wiemy gdzie konkretnie mamy płynąć gdyż nie mamy celu. Metoda polega na tym aby prowadzić “dziennik pokładowy” swojej podróży, tak aby wiedzieć gdzie się znajdujemy w stosunku do miejsca z którego wypłynęliśmy. Dalej nie wiemy gdzie mamy płynąć, ale zapisując każdy przebyty odcinek jesteśmy wstanie odtworzyć całą podróż wstecz i mieć jako takie pojęcie czy krążymy w kółko czy posuwamy się do przodu. Jeśli w trakcie tej podróży dostrzeżemy na horyzoncie jakiś ląd i obierzemy go sobie jako swój cel będzie nam dużo łatwiej nawigować w jego stronę. Analogicznie tak samo jest z życiem – zapisując wydarzenia i etapy swojego życia w formie dziennika czy to bloga bardzo nam to pomoże w nawigacji i ostatecznie w obieraniu właściwego kierunku.
    Korzyści w prowadzenia “dzienników” zostały potwierdzone w licznych eksperymentach psychologicznych, w których badani mieli za zadanie prowadzić dziennik na temat rzeczy które zrobili, pozytywnych zdarzeń albo też dziennik żywnościowy.

  2. Uporządkowanie i wdrożenie swoich myśli
    Mam całą masę pomysłów i postanowień które chciałbym stosować ale ostatecznie o nich zapominam. Ten blog ma pomóc mi o nich pamiętać.
    Ponadto przemyślenia które zostają spisane są dużo bardziej wartościowe od tych niespisanych, z wielu powodów. Między innymi często zdarza mi się mieć świetny pomysł, a jednak kiedy staram się przedstawić go drugiej osobie albo nawet samemu zapisać co wymyśliłem sprawia mi to wielką trudność. Ten blog ma mi pomóc lepiej wyrażać swoje opinie i “konsolidować” je.
  3. Pamięć
    Zwyczajnie, dobrze będzie za parę lat móc cofnąć się wstecz i sprawdzić jaki byłem i co myślałem kilka lat temu. Pozwala to wyrobić sobie pewien dystans do siebie. Z reguły zawsze kiedy przytrafia mi się zastanowić się jaki byłem i co robiłem jakiś czas wstecz to nie mogę uwierzyć jakim wtedy byłem idiotą. Niestety mam świadomość że za jakiś czas będę przekonany jakim jestem idiotą w tym (czyli wtedy już w przeszłym) momencie.
  4. Notatnik
    Blog jako miejsce gdzie będę wrzucał wszystkie interesujące mnie rzeczy i newsy które znalazłem w sieci a chciałbym je zachować na później.

To by było na tyle. To są główne powody dla których chcę pisać. Oby tylko nie skończyło się to w najbliższym miesiącu.

BTW Bezpośrednią przyczyną był ten blog Volfieego

Leave a Reply

