biedota jako stan umysłu

W przyszłości, jak już się dorobię, będę używał maszynek jednorazowych tylko jeden raz. W restauracji nie będę zwracał uwagi czy coś jest o 2 zł droższe lub tańsze, a w supermarkecie minimalna różnica w cenie nie będzie miała dla mnie znaczenia, w końcu te 50 gr mnie nie zbawi. W knajpie nie będzie miało dla mnie znaczenia które akurat piwo jest najtańsze, po prostu będę brał na co mam ochotę. Przynajmniej tak sobie wmawiam, tak mi się wydawało że tak będzie, ale ostatnio zacząłem wątpić w te przewidywania.

Nie jestem biedny, nigdy mi niczego nie brakowało i nigdy nie musiałem się tak naprawdę martwić że kiedyś może się ten stan rzeczy zmienić. A więc te nieustanne kalkulacje finansowe w mojej głowie nie biorą się z konieczności. Ponadto, pomimo tego że z czasem zmienia się moja sytuacja finansowa i moje potrzeby, wcale jakoś nie zmienia się moje podejście do finansowej akrobatyki przy sklepowej półce. Ale czy nie ma na świecie milionerów którzy nie liczą każdego euro? Chodzą w znoszonych butach i porównują ceny przy zakupach? Jestem pewien że tacy istnieją, a nawet że może ich być całkiem sporo.

Analogicznie, są też ludzie biedni, a za to troszczący się o swoje oszczędności. Zwykle mówi się o nich jako o ludziach którzy nie mają talentu do prowadzenia  budżetu, pieniądze “przeciekają” im przez palce. Wchodząc do sklepu biorą to na co akurat mają ochotę, nie zastanawiając się czy coś obok nie jest korzystniejsze finansowo, albo czy na następny dzień mają do zapłacenia czynsz lub następną ratę. Żyją chwilą obecną, i to niestety w tym negatywnym tego wyrażenia znaczeniu.

Skoro są bogacze którzy myślą jak biedacy, i biedacy myślący jakby byli bogaczami, to znaczy to że bycie bogatym czy biednym to głównie stan umysłu, a to jak każde inne można zmienić nie poprzez rzeczywistą zmianę finansową, a tylko poprzez zmianą samego siebie i swojej świadomości. Praca na umysłem, nie nad portfelem 😉

Leave a Reply

